Robert Dymowski

bas-baryton


Jest śpiewakiem obdarzonym dosyć rzadkim rodzajem głosu, jakim jest bas-baryton i dzięki temu zakres partii operowych, które może śpiewać jest bardzo duży.

Jego kontakt ze sceną zaczął się w 1975 r. występami w Młodzieżowym Chórze Centralnego Zespołu Artystycznego ZHP pod dyrekcją Władysława Skoraczewskiego, działającym przy Teatrze Wielkim. Zespół ten występował w operach Musorgskiego, Bizeta, Pucciniego i Wagnera. Po ukończeniu w 1978 r. liceum rozpoczął pracę jako śpiewak w Operetce Warszawskiej. W latach 1982-1985 uczył się śpiewu w klasie prof. F. Rudomskiego w Państwowej Szkole Muzycznej im. J. Elsnera w Warszawie. Jest finalistą przeglądów i konkursów wokalnych w Kudowie,
Krynicy-Zdroju i Wrocławiu.

W 1991 r. został zaangażowany jako solista w Teatrze Wielkim w Warszawie, gdzie zadebiutował partią Banca w „Makbecie” Verdiego. Na stołecznej scenie w jego repertuarze znalazły się główne partie basowe i barytonowe m.in. w takich operach, jak: „Cyrulik sewilski” Rossiniego (Bartolo, Don Basilio), „Salome” Richarda Straussa (Jochanaan), „Don Giovanni” Mozarta (Leporello), „Faust” Gounoda (Mefisto), „Carmen” Bizeta (Escamillo).

Współpracował z Teatrami Operowymi we Wrocławiu, Łodzi, Bydgoszczy, Teatrem Muzycznym w Gdyni oraz niemieckim Badisches Stadtstheater w Karlsruhe. Oprócz repertuaru operowego występował w pozycjach musicalowych. Zaśpiewał partię Tewie Mleczarza w „Skrzypku na dachu” w głośnej inscenizacji Jerzego Gruzy. Ważne miejsce w jego repertuarze zajmuje muzyka współczesna, a zwłaszcza dzieła Krzysztofa Pendereckiego, w którego operze „Raj utracony” wykonywał partię Szatana. W 1995 r. zaśpiewał główną partię w prapremierze „Kolonii karnej” Joanny Bruzdowicz.

Prowadzi też ożywioną działalność koncertową, występując w wykonaniach utworów oratoryjno-kantatowych (Beethoven, Bach, Moniuszko). Brał udział w wykonaniu IX Symfonii Beethovena podczas festiwalu „Osterfest” w Bregenz. Występował na scenach operowych Belgii, Grecji, Hiszpanii, Holandii, Izraela (Festiwal Operowy w Jerozolimie), Japonii, Litwy, Luksemburga, Niemiec, Rosji (Teatr Bolszoj), Szwajcarii oraz Włoch.

powrót

Przejdź do strony Fundacji Nowskowskiego