Kompozytorzy
Kompozytorzy VIII Festiwalu Muzyczne Przestrzenie 2018
Ignacy Feliks Dobrzyński
Henryk Wieniawski
Astor Piazzolla
Felix Mendelssohn-Bartholdy
Mikołaj Górecki
Wojciech Kilar
Marcin Markowicz (prapremiera Koncertu skrzypcowego)
MARCIN MARKOWICZ ur. 19 marca 1979 – kompozytor nowego utworu
Koncertmistrz NFM Filharmonii Wrocławskiej oraz założyciel i drugi skrzypek Lutosławski Quartet. Od 2005 roku dyrektor artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Kameralistyki Ensemble. Jest również pomysłodawcą i dyrektorem artystycznym działającej od 2015 roku Akademii Orkiestrowej NFM. Jako kompozytor w 1999 roku otrzymał wyróżnienie w Konkursie Kompozytorskim im. A. Panufnika w Krakowie. Jego utwory były
wykonywane na festiwalach w wielu krajach Europy i Azji, a także w USA i Brazylii w takich salach jak m. in. berliński Konzerthaus, Bozar w Brukseli, Lincoln Centre w Nowym Jorku, Megaron w Atenach, warszawskie Studio S1, Narodowe Forum Muzyki we Wrocławiu. Zamówienia kompozytorskie otrzymał między innymi od festiwalu Wratislavia Cantans, Kwartetu Śląskiego, Agaty Szymczewskiej oraz Lutosławski Quartet.
W 2010 roku podczas Festiwalu Klara w sali Bozar odbył się monograficzny koncert Marcina Markowicza jako część projektu MusMA transmitowany do Radia.
Jego utwory wykonywali m. in. Agata Szymczewska, Paul Gulda, Szymon Krzeszowiec, Jakub Jakowicz, Alexander Gebert, Szymanowski Quartett, Kwartet Śląski, Lutosławski Quartet.
Autor muzyki do spektakli teatralnych i filmów (13 sierpnia ’44 M. Bramy oraz Wrzątek A. Casianova).
Kilka jego kompozycji zostało nagranych i wydanych przez CDAccord i NFM.
W 2014 otrzymał Nagrodę Marszałka Województwa Dolnośląskiego „Wena” – za wybitne osiągnięcia w dziedzinie kultury. Studiował grę na skrzypcach w Lubece (u Ch. Edinger), Warszawie (u K. Jakowicza i R. Lasockiego) oraz Bostonie (u R. Totenberga). Uczestniczył w wielu kursach mistrzowskich, pracując między innymi pod kierunkiem Idy Haendel, Grigorija Zhislina oraz
członków Juilliard Quartet, Cleveland Quartet i Szymanowski Quartet.
Jako solista współpracował z NFM Filharmonią Wrocławską, NOSPR w Katowicach, warszawską Polską Orkiestrą Radiową (pod batutą Jacka Kaspszyka, Michała Klauzy, Tomasa Hanusa, Benjamina Shwartza) oraz z Filharmonią Sudecką, zespołami z Krakowa i Solingen.
Występując w roli solisty i kameralisty, był uczestnikiem wielu festiwali, na przykład Hong Kong Festival of Performing Arts, Tongyeong International Music Festival, Warszawska Jesień, Łańcuch, Forum Lutosławskiego, Ankara Music Festival, Wratislavia Cantans, Klara Festival w Brukseli oraz Kneisel Hall Chamber Music Festival w USA. Jako kameralista współpracuje z takimi artystami, jak Bruno Canino, Garrick Ohlsson, Piotr Anderszewski, Kevin Kenner, Jose Gallardo, Grzegorz Skrobiński, Krzysztof Jakowicz, Michel Lethiec, Bartłomiej Nizioł, Mats Lidström, Tomoko Akasaka, Vladimir Mendelssohn, Agata Szymczewska, Uri Caine, Mark Feldman, Benoit Delbeque.
Koncertował w większości krajów Europy, w USA, RPA, Chinach, Japonii, Singapurze, Hong Kongu, Korei Południowej i Brazylii, występując w takich salach, jak Konzerthaus (Berlin), Bozar (Bruksela), Kioi Hall (Tokio), Forbidden City Concert Hall (Pekin), Megaron (Ateny), Megaron (Saloniki), Cite de la Musique (Paryż), Filharmonia Narodowa, Sala S1 im. W. Lutosławskiego
(Warszawa), sala NOSPR. Jako gościnny koncertmistrz współpracuje z Polską Orkiestrą Radiową oraz Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej w Krakowie. Jest
założycielem i dyrektorem artystycznym NFM Akademii Orkiestrowej. Marcinowi Markowiczowi dedykowany jest utwór „Loophole” Jana Duszyńskiego który został wykonany pierwszy raz w listopadzie
2014 roku wraz z Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej. W latach 2009–2010 i 2013–2014 był wykładowcą Akademii Muzycznej w Katowicach. Prowadzi kursy skrzypcowe i kameralne w
Polsce, Włoszech, Grecji, Singapurze, Turcji i Korei Południowej. Jest także jurorem Ogólnopolskiego Konkursu Skrzypcowego im. Grażyny Bacewicz we Wrocławiu.
Nagrywał dla Naxos, CD Accord, DUX, NFM, Odradek oraz dla Polskiego Radia.
Koncert skrzypcowy Marcina Markowicza
„Koncert na skrzypce i orkiestrę smyczkową będzie utworem pośrednio nawiązującym do barokowych form koncertowych. Utwór ma charakteryzować się połączeniem solistycznego brzmienia z myśleniem kameralistycznym. Solowa partia skrzypiec koncertu będzie bardzo mocno zależna i niejako wtopiona w partię orkiestry, jednocześnie te dwie płaszczyzny brzmieniowe mają być dla siebie równoważnymi partnerami. Taka współzależność linii melodycznej pomiędzy instrumentem solistycznym a orkiestrą kameralną nasuwa skojarzenia z barokowym concerto grosso. Utwór Marcina Markowicza, pozostający w całości w charakterystyce współczesnej
(zarówno jeśli chodzi o brzmienia, stylistykę, wykorzystane efekty dźwiękowe), w pewnym (czysto formalnym) sensie nawiązywać będzie do tej popularnej w osiemnastym wieku formy.
W kompozycji Markowicza rolę dyrygenta częściowo przejmuje solista. Brak osoby dyrygującej wymaga jednak od wszystkich wykonawców kameralnego podejścia do wykonawstwa.
Utwór dedykowany jest Januszowi Wawrowskiemu, wybitnemu polskiemu skrzypkowi, soliście i kameraliście. Jego szerokie spektrum umiejętności w grze skrzypcowej pozwala na swobodne poruszanie się po wszelkich możliwościach sonorystycznych i technicznych tego instrumentu.
Kompozytor jest również koncertującym skrzypkiem-kameralistą oraz koncertmistrzem orkiestry, utwór więc będzie się odznaczać wysoką znajomością instrumentu przez twórcę. Ma być próbą poszerzenia brzmieniowo-technicznych możliwości instrumentu o nowe elementy. Wieloletnie doświadczenie Marcina Markowicza w pracy z orkiestrą jest również ogromnym atutem, gdyż jego sposób pisania partii orkiestrowych będzie charakteryzował się głęboką znajomością możliwości brzmieniowych i wykonawczych orkiestry jako jednego organizmu sonorystycznego, ale także specyfiki poszczególnych sekcji instrumentalnych.”
Marcin Markowicz
Zamówienie Koncertu skrzypcowego Marcina Markowicza dofinansowano ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.
Kompozytorzy V Festiwalu Muzyki Kameralnej „Muzyczne przestrzenie” 2015 r.
Kompozytorzy IV Festiwalu Muzyki Kameralnej „Muzyczne Przestrzenie” 2014 r.
Kompozytorzy III Festiwalu Muzyki kameralnej „Muzyczne przestrzenie” 2013 r.
Kompozytorzy II Festiwalu Muzyki Kameralnej „Muzyczne Przestrzenie” 2012 r.
Kompozytorzy I Festiwalu Muzyki Kameralnej „Muzyczne Przestrzenie” 2011 r.