Pałac w Dobrzycy
Pierwsze historyczne wzmianki o Dobrzycy pochodzą z roku 1327. Dobrzyca była gniazdem rodowym Dobrzyckich herbu Leszczyc. W roku 1440 otrzymała prawa miejskie, a wraz z nimi herb, który przedstawiał biały krzyż jerozolimski na czerwonym polu.
W 1717 roku Anna z Rydzewskich Dobrzycka z synami sprzedała Dobrzycę Aleksandrowi Gorzeńskiemu herbu Nałęcz, miecznikowi kaliskiemu. Siedzibą właścicieli był zamek zwany też „Kamienicą na przykopie”, którego początki archeolodzy datują na XV wiek. Zamek ten rozbudowywany i przebudowywany od XV do XVII wieku, pełnił funkcję rezydencji rodu Dobrzyckich. Od 1774 roku Dobrzyca stała się własnością Augustyna Gorzeńskiego, który poślubiając Aleksandrę ze Skórzewskich zyskał tytuł hrabiowski, a wraz z nim dość znaczny majątek. Za jego rządów Dobrzyca rozkwitła. Począwszy od 1795 roku aż do 1799 barokowy pałac był przebudowywany wg projektu Stanisława Zawadzkiego.
Augustyn Gorzeński założył przy nim park w stylu angielskim noszący cechy ogrodu romantycznego, na terenie którego powstały różne budowle, grota, sztuczne ruiny i mostki. Od południowego wschodu fasadę pałacu ozdobił czterokolumnowy, toskański portyk zwieńczony trójkątnym frontem z herbami Nałęcz Gorzeńskich i Drogosław Skórzewskich. Z okien rezydencji widać panteon, oficynę i monopter. Sale reprezentacyjne zostały usytuowane na piętrze pałacu i uzyskały wspaniałą dekorację malarską, której twórcami byli Antoni Smuglewicz, i Robert Stankiewicz. Jak wspomina Adam Turno – siostrzeniec Augustyna Gorzeńskiego – sale zdobiły obrazy, a wnętrza wyposażono „meblami królewskimi”. Jednym z najpiękniejszych pomieszczeń pałacu jest salon ze sztukaterią wykonany przez Michała Ceptowskiego vel Ceptowicza. Najprawdopodobniej duży wpływ na dobór dekoracji wnętrz pałacowych oraz kompozycji całego założenia, odegrały upodobania artystyczne Augustyna Gorzeńskiego, a także jego małżonki Aleksandry ze Skórzewskich. Oboje byli zafascynowani kulturą włoską. Często podróżowali między innymi do Włoch i Francji, a ich zainteresowania sztuką antyczną i renesansem włoskim znalazły odbicie w dekoracji malarskiej i sztukatorskiej dobrzyckiego pałacu.
Po śmierci Augustyna Dobrzyckiego w 1816 roku majątek odziedziczył syn jego siostry, Kazimierz Turno, generał wojsk napoleońskich, którego żoną była Helena z Rogalińskich. Turno dbał o spuściznę po swoim wuju znając jej bezcenną wartość artystyczną i kulturową. Wskutek ran wojennych odniesionych w kampanii napoleońskiej, Kazimierz Turno zmarł w 1817 roku, a jego rodzina nie zdołała utrzymać majątku w swoich rękach. Został wystawiony na licytację i zakupiony przez rodzinę Kottwitz. Następnymi właścicielami byli Bandelowie. Za ich czasów część polichromii w pałacu została przemalowana w guście niemieckim. Nowym właścicielem Dobrzycy w 1890 roku został hrabia Józef Czarnecki herbu Prus III, ożeniony ze Stanisławą z Lipskich, wnuczką Kazimierza Turny. Dobrzyca była własnością rodziny Czarneckich do wybuchu wojny. W 1939 roku w pałacu mieścił się obóz internowania ziemian z południowej Wielkopolski. Po wojnie pałac i cały majątek przejęło państwo. W pałacu znajdowały się mieszkania prywatne, biura, biblioteka, szkoła. W 1988 roku powstał Oddział Muzeum Narodowego w Poznaniu. Od końca lat 90. XX wieku remontowany i odnowiony pałac powraca do swojej świetności. Dzięki pracom konserwatorskim udało się odzyskać pełną dekorację malarską, obejmującą wszystkie pomieszczenia, zarówno reprezentacyjne, jak i mieszkalne pałacu, co jest dziś ewenementem w skali ogólnopolskiej.
W 1996 roku Wojewoda Kaliski powołał Muzeum: Zespół Pałacowo-Parkowy w Dobrzycy, następnie w 2002 roku Muzeum zostało przekazane Sejmikowi Województwa Wielkopolskiego.